بررسی سمند

سمند دومین خودرو ملی ایران است که با تلاش جمع مهندسین ایرانی و کارشناسان آلمانی و انگلیسی در سال ۱۳۸۱ تولید شد و در طی ۱۷ سال گذشته طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این خودرو امروزه در مدل های مختلفی در حال فروش به کاربران است. در این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره این خودرو در اختیار شما قرار خواهیم داد.

سمند” دومین خودرو ملی ایران است که بعد از مدت زمان نسبتا طولانی با همت و تلاش مهندسین ایرانی متولد و روانه بازار گردید. سمند امروزه عنوان ایمن ترین خودرو ملی را به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری در داخل کشور دارد. این خودرو اولین بار در سال ۱۳۸۰ معرفی شد و یکسال بعد از آن به تولید انبوه رسید و به بازارهای داخلی عرضه شد.
ذکر این نکته هم خارج از لطف نیست که این خودرو ملی طی سال های تولید دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و خانواده گسترده‌ای دارد. در این مقاله به “بررسی سمند” می‌پردازیم و دیتا موردنیاز و کلیدی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار می‌دهیم.

بیوگرافی سمند

داستان طراحی و تولید سمند (Samand) از آنجایی شروع شد که صنعت خودرو سازی کشور به فکر رقابت با نمونه خودروهای کره‌ای و ژاپنی افتاد و قصد داشت تا جایگزین مناسبی برای پیکان، بعد از گذشت دوران طلایی محبوبیت این پیرمرد سالخورده پیدا کند. این پروژه با تلاش مهندسان خبره ایرانی و کارشناسی شرکت های صنعتی آلمانی و انگلیسی رقم خورد و به مدت ۵ سال به طول انجامید.
نام سمند از کلمه اسبی که رنگ متمایل به زرد دارد گرفته شده و نماد اولین خودرو ملی در ایران است. این ماده همچنین بر روی خودروهایی همچون دنا نیز به وضوح دیده می‌شود.
همانطورکه گفته شد، طراحی و تولید این مدل خودرو با تلاش مهندسین ایرانی و مشاوره برخی کشورهای غول در صنعت خودرو سازی مانند آلمان انجام شد و جالب است بدانید که پلتفرم پژو ۴۰۵ پایه اصلی اسکلت بندی این خودرو است.
داستان تولید سمند در سال ۱۳۸۱ فقط به اینجا ختم نمی‌شود چرا که طی سال های ۸۳ تا ۸۴ نسخه های جدید و به روزتر این اتومبیل در بازار نمایان شد و مهم ترین دلیل آن هم استقبال بالا بود. در حال حاضر، سمند جزو یکی از استاندارد ترین نمونه خودروهای عرضه شده در بازار است، البته این خودرو هم مانند دیگر اتومبیل ها از مزایا و معایب مختلفی برخوردار است که به بررسی کامل آنها را داریم.

کابین سمند

طراحی بدنه و کابین سمند

طراحی خودروها از بخش های مهم در پروسه تولید آنهاست و تاثیر بسزایی در جذابیت و انتخاب آن توسط مشتری دارد. برخلاف محبوبیت بالای سمند، ظاهر آن از سادگی ملموسی برخوردار است و تنها در نسخه های جدید آن شاهد تغییرات خفیفی در بدنه و کابین آن هستیم. به طور کلی، اگر بخواهیم طراحی بدنه سمند را برای شما شرح دهیم، ذکر موارد زیر جزء مهم ترین آیتم هاست:

بدنه کلی خودرو دارای خطوط ساده‌ای که به صورت ممتد و بدون انحنا کشیده شده می‌باشد. در بخش نمای جانبی بدنه خودرو تیز شاهد خطوط برجسته و ممتدی هستیم که کمی در زیبا سازی چهره اتومبیل تاثیر داشته است. دستگیره های مشکی و ساده خودرو و چراغ های راهنمای جانبی نیز مواردی است که در این نما به چشم می‌خورد. رینگ های این خودرو نیز تماما از جنس فولاد هستند.

بخش جلویی سمند شامل چراغ های مستطیل شکل و کشیده است که پهنای چندانی ندارد و زه سپر نیز درست در زیر چراغ های جلو قرار دارند.
جلو پنجره اتومبیل نیز کمی پهن تر از چراغ های جلو طراحی شده و نماد اسب این خودرو ملی را در وسط خود جای داده است. لاوه بر این، آنتن خودرو نکته بعدی است که در نمای جلویی خودرو به چشم می‌خورد. این آنتن از طراحی کوتاه برخوردار بوده و درست در مرز اتمام شیشه جلویی دید راننده و سقف نصب شده است.

چراغ های عقبی سمند همان شکل مستطیل نسبتا کشیده‌ چراغ های جلویی را دارد اما در بخش انتهایی دچار تیزی کمی می‌باشد که متمایل به سمت پایین است. در این قسمت نیزهمان زه سپر مشکی رنگ به صورت نواری ممتد روی چراغ های عقبی دیده می‌شود.

چراغ عقب سمند

طراحی صندوق عقب جادار یکی از مهم ترین امکانات و نکات مثبتی است که تولید کنندگان به خوبی به آن توجه کرده اند و سمند را تبدیل به خودرویی مناسب سفر و خانواده های پر جمعیت کرده است.

طراحی کابین سمند

اولین نکته ای که بالافاصله بعد از قرار گرفتن در خودرو متوجه می‌شوید، نوار چوبی تیره رنگی است که در امتداد داشبورد کشیده شده و نمای زیبایی را برای این بخش اتومبیل به وجود آورده است. بعد از آن، بخش کابین و سیستم صوتی خودرو نیز همین نمای چوبی شکل را داراست.
تریم بکار رفته در طراحی کابین و فضای داخلی نخستین تولیدسمند قهوه ای نسکافه ای بود اما بعد از مدتی این آیتک به دو تریم نسکافه ای و مشکی تغییر یافت. انتخاب این تریم ها در جذابیت فضای داخلی خودرو تاثیر بسزایی داشته است. داشبورد خودرو نیز دارای تریم یکسان بوده و از فضای جاداری تشکیل شده است.
البته ساده بودن بیش از حد کابین سمند یکی از دلایل دلسردی کاربر از خریداری آن است که یکی از نکات منفی خودرو به حساب می‌آید.

اتاق سمند یکی از بزرگ ترین امکاناتی است که در طراحی خودرو به آن توجه ویژه ای شده و فضای کافی و جاداری را برای خانواده های پرجمعیت و یا حتی کاربرانی که علاقه به فضای فراخ و بزرگ دارند به وجود آورده است. سمند جزء خودروهای ۵ نفر دسته بندی می‌شود. صندلی های جلویی و عقبی خودرو کاملا نرم و راحت هستند و تودوزی پارچه ای دارند.

صندلی سمند

کنسول سمند نیز از طراحی به روز تری نسبت به پژو ۴۰۵ برخوردار است و باکس کنسولی با رنگی مشابه تریم داخلی خودرو را در اختیار دارد.

شیشه های بالابر خودرو نیز در هر چهار قسمت برقی است و با کلید های مشکی رنگ در کنار تودری ها قابل استفاده است.

مدل های مختلف سمند

با توجه به توضیحات داده شده درباره خط تولید سمند، نسخه های متنوع با امکانات جدید و به روز تر این خودرو روانه بازار شده است و قصد خرید این مدل اتومبیل را داشته باشید باید نسبت به امکانات و “آپشن سمند” در مدل های مختلف آن اطلاعات لازم را داشته باشید.
در وهله اول، لیستی از نسخه های مختلف سمند را برای شما فراهم کرده‌ایم:

سمند EL

این مدل در واقع اولین سمند تولید شده در ایران است که از آن با نام سمند کلاسیک یا سمند معمولی نیز یاد می‌کنند. این مدل سمند علاوه بر خودرو شخصی، جزء خودروهای تاکسی نیز به حساب می‌آید. نسخه سمند ای ال تا اواسط دهه هشتاد تولید گردید و بعد از آن جای خود را به نسخه جدیدتر داد.

سمند LX

دومین نسخه ارائه شده، سمند LX بود که به دلیل ظاهری متفاوت تر و اضافه شدن آپشن و امکانات بیشتر امتیاز بالاتری را نسبت به نسخه قبلی خود دریافت کرده و در سال ۱۳۸۳-۱۳۸۴ وارد خط تولید و عرضه شد. این مدل به دلیل استقبال بالا خریداران همچنان در خط تولید کمپانی ایران خودرو به قوت خود باقیست.
نسخه مذکور دارای ۱۰۰ اسب بخار در هر دور ۶۰۰۰ و گشتاوری حدود ۱۵۳ نیوتن متر در هر دور ۳۰۰۰ است. جالب است بدانید که موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۴۰۵ موتوری است که در این خودرو نیز بکار رفته است.

سمند EF7

سمند EF7 یکی دیگر از نسخه های عرضه شده این خودرو ملی در بازار است که در دسته بندی ال ایکس جای می‌گیرد. تنها نکته متفاوتی که در پروسه ساخت این نسخه وجود دارد، استفاده از موتور ملی EF7 است که تفاوت عمده ای را در بخش فنی خودرو به ارمغان آورده است و تولید کشور ایران است.
این مدل سمند یک الی دو سال بعد از سمند ال ایکس وارد پروسه تولید شد و آخرین به روز رسانی آن در سال ۱۳۹۸ انجام شد. ظاهر این نسخه تفاوتی با ال ایکس ندارد اما به مرور زمان تغییرات بسیار جزئی در آن به وجود آمد. گفتنی است که این مدل در دو نسخه گازسوز و بنزین سوز در بازار قابل خریداری است. موتور نسخه گاز سوز آن، ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخه بنزین سوز آن نیز ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

سمند سریر

ممکن است نام سمند سریر را تابحال نشنیده باشید یا اطلاعات زیادی درباره آن ندانید چرا که این نسخه در سال ۸۴ وارد خط تولید شد اما در همان دهه نیز پرونده آن به کلی بسته شد. سمند سریر ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاور آن ۱۵۶ نیوتن متر است.
سمند سریر با نام سمند سفارتی نیز در بازار شناخته می‌شد و به عنوان خودرو رسمی نیز بکار می‌رفت. این سمند دارای طول بیشتری در ستون B نسبت به مدل ال ایکس بود و ظاهری همانند خودروهای لیموزین داشت. این مدل سمند از فضای بزرگی در قسمت سرنشینان عقب برخوردار بود و تفاوت عمده آن با اولین سمند تولیده شده فقط در بخش جلو پنجره است.

سمند SE

سمند اس ای تقریبا مدل بیس نخستین مدل این اتومبیل را دارد اما در بخش ظاهری و فنی از تغییراتی بر مبنای ال ایکس برخوردار است. البته ذکر این نکته هم مهم است که تجهیزات و امکانات سمند اس ای از نسخه قبلی خود یعنی ال ایکس در سطح پایین تری قرار می‌گیرد. این نسخه در سال ۱۳۹۰ وارد بازار شد و همچنان در خط تولید است.
طراحی ظاهری سمند اِس ای کمی مدرن تر از نسخه اولیه آن به نظر می‌آید و این تفاوت بیشتر در نمای جلویی خودرو، بخش های جلو پنجره و لوگو به چشم می‌خورد. علاوه بر این، چراغ های عقبی خودرو نیز کمی بزرگ تر از قبل شده و کشیدگی محسوسی پیدا کرده است.
این مدل هم همانند سمند ال ایکس دارای ۱۰۰ اسب بخار در هر دور ۶۰۰۰ و گشتاوری حدود ۱۵۳ نیوتن متر در هر دور ۳۰۰۰ است. حجم موتور سمند اس ای نیز۱۸۰۰ سی سی می‌باشد.

سورن

سمند سورن” را می‌توان نسخه فیس لیفت اولین تولید این مدل اتومبیل (EL) دانست که در سال ۱۳۸۵ پا به بازارهای داخلی کشور گذاشت. سمند سورن ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن حدود ۱۵۵ نیوتن متر تخمین زده شده است.

این مدل تفاوت های مختلفی در امکانات، آپشن های رفاهی، و شکل ظاهری داشت و چهره کلی سمند را با پرستیژ بهتری ارائه می‌دهد. البته این تفاوت ها بر مبنای نسخه ال ایکس صورت گرفت اما اتاق آن تفاوتی با این نسخه نداشت. سمند سورن تفاوت های بارزی از لحاظ ظاهری با نسخه های قبلی خود دارد که در بخش های گلگیر، چراغ جلو و عقب، سپر، و جلو پنجره به وضوح قابل مشاهده است. البته این تفاوت قابل مشاهده شامل نمای جانبی نمی‌شود. علاوه بر بخش بدنه، این نسخه در قسمت کابین هم دچار تغییرات اساسی شده و ظاهر آن به کل متحول شده است.
این نسخه هم بعد از سال ۱۳۹۰ جای خود را به سمند سورن ELX داد. سورن ای ال ایکس نیز مشخصات فنی کاملا یکسانی با این مدل دارد.

سورن ELX و سورن توربو

با توجه به تشریحاتی که قبل تر ذکر شد، سمند سورن ای ال ایکس در سال ۹۰ جای سمند سورن را گرفت و در دو نسخه معمولی و توربو تولید شد. بخش جلو پنجره این مدل با دیگر نسخه های قبلی متفاوت است و یکی از آپشنال ترین خودورهای سدان مخصوص خانواده های پرجمعیت می‌باشد.
موتور ۱۸۰۰ سی سی بکار پژو ۴۰۵ نیز در این مدل بکار رفته است و توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار در هر دور ۶۰۰۰ و گشتاور ۱۱۵ نیوتن متر در هر دور ۴۵۰۰ را دارد. مدل توربو آن نیز قدرت تولید ۱۵۰ اسب بخار در هر دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در هر دور ۴۸۰۰ را دارد.
علاوه بر نسخه ای ال ایکس، سورن توربو نیز از نسخه های جدید در بازار است که برخلاف نسخه ای ال ایکس توسط موتور EF7 ساپورت می‌شود، ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد و دارای ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است.

مشخصات فنی سمند

با توجه به بررسی های انجام شده بر روی این خودرو ملی، بخش فنی اتومبیل نیز دارای ویژگی های برجسته ای بوده و یکی از مهم ترین دلایل استقبال بالا کاربران از آن نیز وجود همین ویژگی ها بوده است. در این لیست به بررسی کامل مشخصات فنی خودرو می‌پردازیم:

سمند EF7 سمند LXسمند معمولی 
EF7XU7 JP/ L3XU7 JP/ L3نوع موتور
 1645 سی سی۱۸۰۰ سی سی 1800 سی سی حجم موتور
۱۱۳ اسب بخار۱۰۰ اسب بخار۱۰۰ اسب بخارقدرت
۱۵۵ نیوتن متر۱۵۳ نیوتن متر۱۵۳ نیوتن مترگشتاور
۱۲ ثانیه۱۴٫۵ ثانیه۱۳٫۱ ثانیهشتاب صفر تا صد
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۸۵ کیلومتر بر ساعت۱۸۵ کیلومتر بر ساعتحداکثر سرعت
۵ دنده دستی۵ دنده دستی۵ دنده دستیگیربکس
۱۶۸۸تعداد سوپاپ
انژکتوری پاشش چند نقطه ایانژکتوری پاشش چند نقطه ایانژکتوری پاشش چند نقطه ایسیستم سوخت رسانی
بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵نوع سوخت سازگار
۶۶ لیتر۷۰ لیتر۶۶ لیترحجم باک بنزین
۷٫۵ لیتر۸٫۶ لیتر۸٫۳ لیترمصرف سوخت ترکیبی
۵٫۸ لیتر۶٫۶ لیتر۶٫۸ لیترمصرف سوخت خارج شهری
سدانسدانسدانکلاس بدنه
۴ یورو۴ یورو۴ یورواستاندارد آلایندگی

امکانات و آپشن های سمند

  • شیشه بالابر برقی برای هر دو بخش جلو و عقب
  • قفل مرکزی با ریموت
  • ایموبلایزر
  • سیستم هشدار دهنده باز بودن درب
  • کامپیوتر مرکزی برای تعیین رمز ورود
  • کلید صندوق پران در کابین
  • سنسور دنده عقب (حذف شده از سال ۱۳۹۸)
  • ایربگ
  • کروز کنترل بر روی فرمان (حذف شده در نسخه های جدید)
  • کمربند با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • ترمز های ABS و EBD (حذف شده در نسخه های جدید)
  • تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی

تغییرات نسخه های جدید سمند

  • تغییر ابعاد جلو پنجره و سایز لوگو خودرو
  • ابعاد و اندازه سپر جلو
  • مه شکن جلو
  • کلید کنترل سیستم بر روی فرمان
  • اضافه شدن دو تریم مشکی و نسکافه‌ای برای کابین
  • تغییر شکل ظاهری سیستم مالتی مدیا
  • اضافه شدن پورت USB و AUX به سیستم مالتی مدیا
  • امکان تنظیم برقی ارتفاع، پشتی و گودی کمر صندلی های جلو
  • مجهز شدن به موتور EF7 و EF7 TC (نسخه های ال ایکس، سورن و سورن توربو)

رقیبان سمند

با وجود نکات مثبت و طرفداران بیشماری که این خودرو در طی سال های عرضه در بازار به خود اختصاص داده است، تعداد رقیبان این خودرو نیز در کم نیستند و از جنبه های مختلفی از جمله ظاهر، امکانات، قیمت، و … با این خودرو در رقابتند.

از مهم ترین رقیبان این خودرو می‌توان به پژو ۴۰۵ SLX، برلیانس H330، و رانا اشاره کرد.

مزایا و معایب سمند

در کنار توضیحاتی که درباره دومین خودرو ملی داده شد، موارد مختلفی وجود دارند که نقاط قوت و ضعف خودرو را تشکیل می‌دهند. در جدول زیر تمامی نقاط ضعف و قوت این خودرو را ذکر می‌کنیم:

معایبمزایا
استهلاک بالااتاق جادار
افت کیفیت و حذف برخی آپشن ها از نسخه های اخیرسواری قابل قبول
مصرف بالا سوختامکانات و آپشن های مناسب در مقایسه با رقبای خود
پیشرانه ضعیف در مقایسه با سنگینی خودروسیستم تعلیق مطلوب
هزینه بالا نگهداریدریچه تهویه برای سرنشینان عقب

سخن آخر

به طور کلی، سمند از خودروهایی است که به دلیل داشتن امکانات مناسب و همچنین کیفیت ساخت مطلوب مورد توجه کاربران بسیاری قرار گرفته است و در زمره اتومبیل هایی است که در مقایسه با مدل های هم‌رده خود ارزش خرید بالایی دارد. البته نکات منفی هم درباره این خودرو وجود دارد که قابل چشم پوشی نیست. یکی از مهم ترین این معضلات بالا بودن قیمت و تقلبی بودن قطعات و لوازم یدکی این خودرو است.
همانطور که می‌دانید، با وجود وضع تحریم های موجود در کشور و قطع بودن کانال های وارداتی محصولات، واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز با مشکلات عدیده ای رو به روست و نیمی از محصولات موجود در بازار تقلبی و فیک است.
فروشگاه لوازم یدکی یدک یار از ارائه دهندگان فعال در این زمینه است و محصولاتی اورجینال با ضمانت اصالت کالا را به مشتریان عرضه می‌‌کند. برای خرید هر نوع لوازم یدکی سمند با کیفیت بالا و تضمین شده می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره رایگان محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.