بررسی ۴۰۵

پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی ترین خودروهای محبوب در کشور است که از سال ۱۳۷۷ به صورت بومی توسط کمپانی ایران خودرو وارد خط تولید شد و عنوان موفق ترین و پرفروش ترین خودرو را هم در ایران و هم در اروپا به خود اختصاص داد. در این مقاله اطلاعات جامعی را درباره این مدل خودرو در اختیار شما قرار داده ایم.

شاید نام “پژو ۴۰۵” در نگاه اول شما را یاد خودرویی پیرمردی سالخورده بیاندازد که همچنان جای خود را در میان گستره متنوعی از خودورهای مدرن و به روزی که در سطح خیابان‌ها در حال رفت و آمد هستند به خوبی حفظ کرده است. ۴۰۵ از قدیمی‌ترین خودور‌های حاضر در کشور است که به طور گسترده و انبوهی توسط کمپانی ایران خودرو توزیع گردید.

نگاهی اجمالی به شناسنامه ۴۰۵

تاریخچه پرمایه پژو ۴۰۵ (Peugeot 405) به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد که برای اولین بار توسط کمپانی فرانسوی پژو تولید گردید و در همان سال‌های ابتدایی محبوبیت بسیاری را در میان بازارهای خرید و فروش خودرو به خود اختصاص داد تا جایی که عنوان بهترین خودرو پژو را در سال ۱۹۸۸ از آن خود کرد و عنوان موفق‌ترین خودرو کلاس متوسط در اروپا را به خود اختصاص داد.
به دنبال این محبوبیت، ایران نیز شروع به واردات این خودرو از سال ۱۳۷۲ نمود و کار مونتاژ آن را به صورت داخلی انجام داد.
طراحی اصلی این خودرو توسط کمپانی پنین فارینا ایتالیا انجام شده است. لازم به ذکر است که این کمپانی طراحی خودروهای دیگری همچون مازراتی کواتروپورته و فراری ۵۹۹ را به عهده داشته است.

کمپانی ساپکو از سال ۱۳۷۷ به بعد بیش از نیمی از قطعات بکار رفته در ۴۰۵ را به خود اختصاص داد و در نتیجه “۴۰۵” تولید داخلی رفته رفته تمامی لاین‌های خرید و فروش این خودرو را پر کرد. مهم‌ترین دلیل ایجاد خط تولید قطعات این پژو، استقبال زیاد افراد و فروش بالایی بود که در سال‌های اولیه مونتاژ به آن تعلق گرفت.
با توجه به توضیحات ذکر شده، در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به “بررسی ۴۰۵” بپردازیم و دیتا لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معرفی نسخه‌های ۴۰۵

همانطور که گفته شد، استقبال بالا ایرانیان از این مدل خودرو کمپانی ایران خودرو را به مسیر تولید نسخه‌های متنوعی از این مدل پژو داد و در نتیجه در طی ده سال گذشته شاهد توزیع مدل‌هایی از آن با نام‌های متفاوت هستیم. در این قسمت لیستی از مدل‌های مختلف ۴۰۵ را به شما معرفی می‌کنیم:

پژو ۴۰۵ GL:

این تیپ خودرو در سال ۱۳۷۲ در بازار‌های ایران واردات می‌شد و تا سال ۱۳۷۶ ادامه یافت. این تیپ در مقایسه با دیگر مدل‌های هم‌رده خود در آن دهه از سرعت و شتاب بسیار مطلوبی برخوردار بود اما مصرف بالای سوخت آن یکی از جدی‌ترین معضلات آن به شمار می‌رفت چرا که مصرف ۹ لیتر سوخت را در هر ۱۰۰ کیلومتر داشت. همچنین، این مدل خودرو توسط یک موتور ۱۶۰۰ سی سی ساپورت می‌شد. برخلاف مدل های نسل جدید خود، پژو جی ال از آپشن های کمتری مانند بالابرهای دستی شیشه جلو برخوردار بود.

پژو ۴۰۵ GLI:

تولید این تیپ بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ ادامه یافت و بعد از آن به کلی متوقف شد. در واقع، با این وجود که این نسخه جدیدتر از جی ‌ال بود و میزان مصرف سوخت کمتری داشت اما نمونه خودرو بسیار ضعیف‌تری نسبت به تیپ قبلی خود شناخته شد. این مدل هم همانند نسل قبلی خود توسط یک موتور ۱۶۰۰ سی سی انژکتوری ساپورت می‌شد و قفل مرکزی تنها آپشن تعبیه شده بر روی این خودرو به حساب می‌آمد. توان جی ال آی ۹۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۸ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه بود.

پژو ۴۰۵ GLX:

این تیپ ۴۰۵ از پرفروش‌ترین مدل‌های ارائه شده در بازار بود که با استقبال زیادی مواجه شد و در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز (CNG) از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ به فروش می‌رسید. موتور ۲۰۰۰ کابراتوری آن در وهله اول جزو خودورهای وارداتی بود اما موتور ۱۸۰۰ آن با سیستم سوخت رسانی انژکتوری به صورت بومی وارد خط تولید ایران خودرو شد. نسخه ۴۰۵ دوگانه سوز آن دارای دو مخزن بنزین و گاز است. البته نسخه گازسوز آن گشتاور خودرو را به طور نزولی پایین می‌آورد و محبوبیت کمتری را به خود اختصاص داد.
نوع موتور پژو ۴۰۵ جی ال ایکس XU7JP/L3 می‌باشد. شتاب صفر تا صد این مدل خودرو تقریبا ۱۱ ثانیه تخمین زده شده است و توسط ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ساپورت می‌شود.

پژو ۴۰۵ SLX:

جدیدترین نسخه تولید شده ۴۰۵، مدل اس ‌ال‌ ایکس آن است که تقریبا فیس لیفت جی ‌‌ال ‌ایکس به حساب می‌آید و در سال ۱۳۸۸ پا به میدان رقابت گذاشت. اس ال ایکس تفاوت‌های عمده‌ای با نسخه قبلی خود چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ ظاهری دارد اما وجود ضعف‌های مختلف در این مدل، پژو جی ‌ال ‌ایکس را همچنان در صدر جدول فروش نگه داشت.
این مدل هم مانند جی‌ ال‌ ایکس دارای موتور ۱۶۰۰ سی‌سی انژکتوری است که همان پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵، TU5 است. البته نسخه همانند جی ال ایکس موتور ۱۸۰۰ سی سی را نیز ساپورت می‌کند اما موتور TU5 به دلیل داشتن شتاب و سرعت بالاتر مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است. این پژو جدیدترین و آخرین نسل پژو ۴۰۵ در ایران است و طراحی متفاوت تری نسبت نسخه های قبلی خود دارد. همچنین، امکاناتی در قسمت کابین و بدنه به آن اضافه شده است.

پژو ۴۰۵ استیشن:

نسخه استیشن (واگن) پژو ۴۰۵ از خودروهای محدودی بود که در کشور واردات شد اما عدم استقبال از آن نسبت به دیگر خودروهای سدان باعث شد تا کمپانی از ادامه واردات آن صرفنظر کند. این تیپ موتور ۱۸۰۰ سی سی انژکتوری داشت و از طراحی کاملا متفاوتی در قسمت صندوق عقب برخوردار بود اما عدم جذابیت ظاهری و غیر کاربردی بودن صندوق آن در مدت زمان کوتاهی این تیپ را از دور رقابت خارج نمود.

پژو 405 استیشن، 405 استیشن،

خط تولید پژو ۴۰۵ در ایران و جهان

همانطور که گفته شد، این اتومبیل یکی از موفق‌ترین خودروهای سدان تولید در اروپا و همچنین ایران شد و این موضوع سبب افزایش تولید آن در کشورهای مختلف بی‌تاثیر نبود. در ادامه لیستی از کشور‌های تولید‌ کننده پژو ۴۰۵ را به ترتیب سال‌های فعالیت برای شما فراهم آورده‌ایم:

  • فرانسه/ کمپانی پژو (۱۹۸۷- ۱۹۹۷)
  • بریتانیا / گروه روتس (۱۹۸۷- ۱۹۹۷)
  • زیمبابوه / کمپانی کوئست (۱۹۸۷- ۲۰۰۲)
  • اندونزی / کمپانی گایا (۱۹۸۸- ۱۹۹۷)
  • چین / کمپانی وی-تیان (۱۹۸۹- ۱۹۹۵)
  • ایران / کمپانی ایران خودرو (۱۹۹۲- ۲۰۲۰)
  • مصر / کمپانی ای‌ای‌وی (۱۹۹۲- ۲۰۱۳)
  • آرژانتین / کمپانی سیویل (۱۹۹۲- ۲۰۰۰)
  • لهستان / کمپانی اف‌اس‌سی (۱۹۹۳- ۱۹۹۵)
  • شیلی / کمپانی فرانکو شیلی
  • مالزی / کمپانی OASB

با توجه به تاریخچه پژو ۴۰۵، ایران تنها کشوری است که همچنان تولید این خودرو را تا سال ۲۰۲۰ ادامه داده است. البته، تولید و توزیع پژو جی ‌ال‌ ایکس در خرداد ماه ۱۳۹۹ با برگزاری مراسمی به کل متوقف شد اما تیپ اس ال ایکس آن همچنان در خط تولید کمپانی ایران خودرو دایر است.
لازم به ذکر است که بدانید خط تولید پژو ۴۰۵ اس ال ایکس به سفارش کشور افغانستان در ایران کلید خورد و تولیدکنندگان در تلاش بودند تا با ارائه نسخه قوی‌تر و مدرن‌تر این خودرو پای صادرات آن را به کشور‌های دیگر نیز باز کنند اما به نظر می‌رسد که هدف اصلی راه‌اندازی خط تولید این تیپ ۴۰۵ آنطور که باید مورد استقبال این کشور قرار نگرفت و صادرات آن نیز به کل منتفی شد.
تولید پژو ۴۰۵ بومی در ایران با آزمون خطاهای بسیار مواجه بود و در طی سال‌های تولید آن شاهد نواقص بسیاری بودیم که منجر به وقوع سوانح و حوادث بسیار خطرناکی شده بود. به عنوان مثال، سال‌های اولیه توزیع نسخه بومی این خودرو در کشور، گزارشاتی مبنی بر احتراق و آتش‌سوزی چندین نمونه از این خودرو به دلیل سیستم برقی ناکارآمد بوده‌ایم.

طراحی ۴۰۵

قبل از شروع به شرح ویژگی‌های ظاهری پژو ۴۰۵، لازم به ذکر است که این خودرو از زمان مونتاژ تا راه‌اندازی خط تولید‌های داخلی عنوان کارآمد‌ترین و بهترین خودرو‌های سدان در ایران شد و این محبوبیت اگر چه به پررنگی سال‌های پیش نیست اما همچنان شاهد تقاضای افراد زیادی برای خرید این مدل در کشور هستیم. از لحاظ اندازه نیز این خودرو در طول به ۴۴۰۸ میلیمتر، در عرض ۱۷۱۶ میلیمتر و در بلندی ۱۳۹۰ میلیمتر میرسد.

طراحی بدنه

اولین موضوعی که درباره شکل ظاهری و فضای داخلی این خودرو وجود دارد سادگی بیش از حد آن است که به وضوح قدیمی و نوستالژیک به نظر می‌آید.
برخلاف دیگر اتومبیل‌ها که وارد مسیر به‌روزرسانی و آپدیتینگ شده‌اند، پژو ۴۰۵ همچنان شکل ظاهری قدیمی خود را به قوت گذشته حفظ کرده است و تنها در جدیدترین مدل خود یعنی ۴۰۵ SLX دستخوش تغییر و تحولات بسیاری جزئی در قسمت های بدنه و کابین شده است. در ادامه به بررسی “مشخصات ۴۰۵” از نظر ظاهری می‌پردازیم:

  • پلتفرم بکار رفته در ساخت این مدل خودرو از استاندارد‌ترین پلتفرم‌های تولید شده در رزومه کمپانی ایران خودرو می‌باشد و همین مسئله باعث شد تا ۴۰۵ به عنوان استاندارد‌ترین خودرو از نظر اتاقی شناخته شود. لازم به ذکر است که پلتفرم خودروهایی مانند سیتروئن bx، سمند، پژو پارس، دنا و دنا پلاس، سورن، و پژو آردی همگی از این پلتفرم تولید شده‌اند.
  • در مقایسه با دیگر خودورهای نسل جدید و به روز شده این برند مانند پژو ۲۰۶ و 207، ۴۰۵ سالخورده ما همچنان از بدنه صاف و یکدستی برخوردار است و هیچ انحنای افقی و عمودی در طراحی بدنه آن دیده نمی‌شود.
  • هر دو چراغ‌ ۴۰۵ از طراحی ساده‌ و معمولی و با گرافیک مات خود ظاهر خسته ای را به شکل آنها بخشیده‌اند.
  • جلو پنجره از ابعاد کوچکی برخوردار است و سپر ۴۰۵ نیز حالت بیرون زدگی از بدنه را دارد و دارای نمایی گَوِه‌ای شکل در جانب است.
  • وجود رینگ‌های فولادی ساده و قدیمی بر یکنواخت بودن ظاهر این خودرو تاثیرگذار بوده است. فضای در نظر گرفته شده برای صندوق عقب کاملا جادار و بزرگ بوده و کمبودی در آن احساس نمی‌شود. این مسئله باعث شده تا ۴۰۵ به یکی اتومبیل‌های مناسب برای خانواده های پرجمعیت تبدیل شود.
  • طراحی ترمزها به صورت دیسکی (ABS) در چرخ‌های جلو و در چرخ‌های عقب کاسه ای می‌باشد.
نمای داخلی 405

کابین و فضای داخلی پژو ۴۰۵

راحت بودن فضای داخلی خودرو یکی از مهم‌ترین امکاناتی است که تمامی اتومبیل‌ها ملزم به داشتن آن هستند و طراحی مدرنیته و به روز آن نیز تاثیر بالایی در جذابیت آن دارد اما به لطف طراحی ساده و قدیمی ۴۰۵، این ویژگی برای این مدل خودرو وجود ندارد. موارد ذیل امکانات رفاهی داخل کابین ۴۰۵ را شرح می‌دهد:

  • از نکات مثبتی که درباره فضای داخلی این مدل پژو وجود دارد می‌توان به بزرگ و جادار بودن صندلی‌های سرنشینان عقب اشاره کرد که فضا را برای قرار گرفتن سه سرنشین کاملا راحت می‌کند. علاوه بر آن، راحتی و نرمی صندلی‌ها نیز از دیگر نکات مثبت آن به حساب می‌آید. اما عدم وجود پشت سری برای صندلی‌های عقبی از معضلاتی است که سرنشینان را دچار ناراحتی می‌کند.
  • تودری‌های این خودرو تماما از جنس پلاستیک خشک است و در نگاه اول کمی خسته کننده و یکنواخت به نظر می‌آید. در واقع، تریم داخلی پژو ۴۰۵ کاملا مشکی رنگ است و به یکنواختی فضای داخلی اتومبیل دامن زده است.
  • سیستم صوتی برای پخش دیسک و داشبورد جادار که همگی با تریم مشکی طراحی شده‌اند از دیگر قسمت‌‌هایی است که فضای داخلی خودرو را تشکیل می‌دهد.

امکانات و آپشن‌های ۴۰۵

  • چراغ سقفی
  • ایربگ راننده
  • بالابر شیشه برقی درب‌های جلویی
  • قفل مرکزی ریموت دار
  • مجهز به بلندگو جلو
  • ترمز‌های ABS و EBS (این آپشن در تولیدات سال ۸۰ به بعد اعمال گردید)

معرفی اجمالی آپشن‌های جدید ۴۰۵

خط تولید جدید پژو ۴۰۵ در دو نسخه جی ال ایکس و اس ال ایکس تغییر و تحولات جزئی و ناچیزی را به همراه داشت. کمپانی ایران خودرو در تلاش بوده تا بتواند اتومبیلی جوان‌پسندتر را نسبت به نسخه قبلی ارائه دهد؛ این پروژه تقریبا ناقص ناموفق ماند چرا که نتیجه نهایی تولید شده ناهماهنگی‌های بسیاری از نظر ظاهری و فنی داشت.
به هر حال، به روز رسانی‌های اعمال شده بر روی خودرو تمرکز بیشتری بر بدنه و کابین اتومبیل داشت. برخی از مهم‌ترین این تحولات عبارتند از:

  • امکان تنظیم فرمان در ارتفاع‌های مناسب با قد راننده
  • عوض شدن تریم رنگ تودری ‌ها
  • تغییر ابعاد داشبورد و تریم رنگی آن در دو طیف کرمی و مشکی |(تریم کرمی تولیدات سال ۹۰ به بعد هستند)
  • بهتر شدن طراحی کنسول
  • تغییر ظاهر دنده
  • آینه جانبی برقی
  • اضافه شدن ایربگ سرنشین جلو
  • طراحی جدید کیلومتر شمار
  • اضافه شدن پورت‌های USB و AUX به سیستم صوتی
  • تغییر طراحی دریچه کولر
  • اضافه شدن کلید صندوق پران در کابین

نقد و کارشناسی پژو ۴۰۵

در کنار شناسنامه پرمایه و موفقی که این خودرو در طی سال‌های تولید خود در دنیا داشته است، نقد‌های بسیاری نیز بر این مدل وارد است؛ در واقع، مزایا و معایب بسیاری به این خودور اختصاص می‌یابد که مربوط به بخش‌های مختلفی از جمله ایمنی، فنی، و حتی رفاهی اتومبیل می‌شود. در ادامه جدولی از نقاط ضعف و قوت ۴۰۵ را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

نقاط ضعفنقاط قوت
بازدهی پایین پیشرانهاتاق جادار
مصرف سوخت بالاصندلی‌های نرم و راحت
خرابی مکرر واشر سرسیلندرصندوق بزرگ
شتاب و کشش نه‌چندان مطلوبقیمت اقتصادی در مقایسه با بازار سایر خودروها
کیفیت پایین متریالوزن سبکتر در مقایسه با رقیبان خود
عایق بندی ضعیف کابینمقاومت پایین در برابر جریان هوا
پیشرانه پر سر و صداسیستم تعلیق قدرتمند
صندلی‌های فاقد پشت سریقابلیت تنظیم فرمان
ظاهر قدیمی 
سیستم برق کشی نامطلوب 
روغن ریزی بالا 
استهلاک زیاد 

رقیبان پژو ۴۰۵

براساس آنچه پیشتر گفته شد، پژو ۴۰۵ از قدیمی‌ترین اتومبیل‌های متعلق به کمپانی پژو بود که محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داد و عنوان بهترین اتومبیل کلاس متوسط را کسب کرد. این خودرو امروزه با رقیبان زیادی در بازار اتومبیل رو به روست که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سمند SE ، دنا، و پژو پارس اشاره کرد.
همچنین، نمونه‌های کارکرده ال ۹۰ و ۲۰۶ صندوقدار از دیگر خودروهایی است که قابل مقایسه با ۴۰۵ است.

ارزش خرید ۴۰۵

اگر چه این مدل خودرو از ضعف‌های بسیاری برخوردار است اما به دلیل رنج قیمت‌های پایین و در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکی پژو ۴۰۵، به عنوان خودرویی کم هزینه و اقتصادی تلقی می‌شود.
طبق آمار اعلام شده درباره فروش این خودرو نشان می‌دهد که در بازده زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵، بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه از آن در داخل کشور به فروش رسیده است. هرچند که ظاهر قدیمی و تکراری این خودرو مانع از افزایش محبوبیت آن شده است و استفاده از متریال بی‌کیفیت تاثیر بسزایی در کاهش فروش آن داشته است اما کماکان شاهد تردد تیپ‌های مختلف آن در سطح شهر هستیم.
البته امروزه شاهد ورود بسیاری از سدان‌های خانوادگی جدید هستیم که رنج‌های قیمتی مختلف با ظاهری مدرن و زیباتر دارند و در مقایسه با این مدل تجهیزات بهتری ارائه می‌کنند که طبعا کار این پژو را در میدان رقابت سخت می‌کند.

نظر شما درباره پژو ۴۰۵ چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.